Elbląg-Frombork-Braniewo, Kolej Nadzalewowa, linia 254

Stacja kolejowa w Tolkmicku
Dziś kolejowo, ale nadal pozostajemy w nadzalewowym Fromborku. Zajmiemy się nieczynną już linią 254 łączącą Elbląg z Braniewem. Szlak ten zbudowano w latach 1897–1899, a dalej Kolej Nadzalewowa łączyła się z Koleją Wschodnią, umożliwiając dalszą podróż aż do Królewca. Linia obsługiwała ruch osobowy oraz towarowy, przewożąc w latach 30. ponad 400 000 pasażerów oraz 250 000 ton towarów. W okresie międzywojennym na trasie kursowały także pociągi turystyczne Niemieckich Kolei Państwowych. W Tolkmicku podróżni mieli możliwość przesiadki na statki do Krynicy Morskiej.
O Elblągu już pisałem, Frombork również odnajdziecie w etykietach. Odsyłam też do postów o Braniewie. Po drodze występowały jeszcze stacje: Elbląg Zdrój, Rubno Wielkie, Jagodno, Kamienica Elbląska, Nadbrzeże, Suchacz Zamek, Kadyny, Tolkmicko, Święty Kamień, Braniewo Brama.
A na zdjęciach poniżej tyle, co pozostało ze stacji kolejowej we Fromborku.
Regularny ruch pociągów osobowych na trasie został zawieszony 1 kwietnia 2006 r. Od tego czasu kursowały tylko pociągi specjalne, turystyczne i towarowe. Ostatni pociąg pasażerski wyruszył w trasę 7 lipca 2013 r.
W Braniewie za to dworzec, który przypomina stare, gotyckie zamczysko. Zmienimy trochę temat. Pierwsza wschodniopruska linia kolejowa, odcinek Marienburg-Braunsberg (Malbork-Elbląg-Bogaczewo-Braniewo) została uruchomiona 19 października 1852 r., w tym roku oddano do użytku też budynek dworca. Jej ostatni odcinek Braunsberg-Konigsberg (Braniewo-Królewiec) został otwarty 1 sierpnia 1853 r. w obecności króla pruskiego Fryderyka Wilhelma IV. W rzeczywistości regularne kursy uruchomiono dopiero cztery lata później, gdyż powodem były opóźnienia w budowie mostów w Malborku i Tczewie. Przejazd z Berlina do Królewca zabierał nawet 22 godziny. Z upływem lat czas ten się zmniejszał, dzięki nowym nawierzchniom i lokomotywom, jednak już w latach 30. minionego wieku pojawiło się połączenie konkurencyjne. Oddano do użytku autostradę RAB nr 11 Berlin-Królewiec. Ukończono ją jednak tylko na odcinku Elbląg-Królewiec, dalsze prace przerwała wojna. Dziś to odcinek zwany potocznie "Berlinką". Wracając jeszcze do linii nadzalewowej, przecież można było uruchomić połączenie Malbork-Elbląg-Braniewo przy Zalewie Wiślanym. Jednak wpływ na to miała niejaka rodzina Dohnów z pałacem w Słobitach, która posiadała w okolicy jeszcze wiele innych majątków. Dzięki niej trasę poprowadzono przez Bogaczewo. A dziś jedyne połączenie kolejowe łączy Braniewo z Olsztynem w postaci trzech par kursów.
Powyżej majestatyczny, ceglany budynek dworca w Braniewie. Niżej żuraw wodny stojący na stacji kolejowej w Braniewie, którego producentem była firma Eisenwerk z miejscowości Schafstaedt, około 40 km na zachód od Lipska.
Wracając jeszcze do Fromborka, widoki z okien pociągu były przednie. Kilka lat temu narodził się pomysł odrestaurowania linii nadzalewowej. W 2010 i 2011 r. wznowiono na czas wakacji kursy ze stacji Grudziądz i Elbląg do Braniewa, wyłącznie w soboty i niedziele jako pociąg turystyczny. W 2012 i 2013 r. roku pociągi kursowały na trasie Elbląg-Frombork. Niestety wśród planowanych modernizacji szlaków kolejowych do 2023 r. brakuje rewitalizacji linii kolejowej nr 254. Infrastruktura niszczeje, czas robi swoje, zatem szans na odrodzenie zaczyna brakować.
https://web.facebook.com/kochamywarmie
Dworzec kolejowy w Elblągu
Dworzec kolejowy w Braniewie
Stacja kolejowa Braniewo Brama
Dworzec kolejowy w Królewcu